onsdag 8 januari 2014

Virkad döskallemössa

Under hösten har min son bett mig virka en röd mössa med döskallar på åt honom. Så fick det bli! Här är resultatet. Jag virkade mössan med garnet Molly och virknål 8. Det gick åt nästan exakt två hela röda nystan, och sedan är det två varv med svart garn som en kant längst ner.

 
 
Mössan är gjord efter följande mönster:

Mössan är virkad som en spiral. Var dock noga med att markera varje nytt varv. Jag brukar använda mig av en säkerhetsnål som jag sätter i första maskan på varje varv. Ökningen gör jag genom att virka två maskor i samma maska.

Gör 6 fasta maskor (fm) i en magisk cirkel. Slut med en smygmaska (sm).
Varv 1: 2 fm i varje maska. 12
Varv 2: Öka i varannan maska. 18
Varv 3: Öka i var tredje maska. 24
Varv 4: Öka i var fjärde maska. 30
Varv 5: 1 fm i varje maska. 30
Varv 6: Öka i var femte maska. 36
Varv 7: 1 fm i varje maska. 36
Varv 8: Öka i var sjätte maska. 42
Varv 9: 1 fm i varje maska. 42

Fortsätt öka på samma sätt tills mössan är nästan lagom vid. (Den tänjer ut sig vid användning.) Virka sedan vidare tills mössan är så lång som du vill ha den. Jag tycker att den är lagom när öronen är helt täckta.


Mössan har tre döskallar. En mitt fram och en på var sida.




 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar