fredag 14 juni 2013

Tapetsering i liten skala.

Nu har jag börjat att tapetsera om i mitt gamla Lundby Småland. Redan när jag renoverade herrgården fick jag en karta med gamla tapetprover av en lokal färgbutik. Då hade jag redan påbörjat tapetseringen och tyckte inte att dessa tapeter passade in i den pastelliga stil jag hade på huset. Så då kom tapeterna inte till användning mer än till golv i köket. Därför hade jag nu en hel karta till förfogande när jag påbörjade denna renovering. Jag har tänkt att använda mig av tapeterna i den här kartan i alla rum.  Det blir alltså inga scrapbookingpapper alls i det här huset, bara riktiga tapeter. Ska bli intressant att se resultatet sedan. Och framför allt blir det spännande och se vad barnen tycker! Det här huset kommer inte att se lika barnsligt ut som det andra. Jag har än så länge lyckats hålla den här renoveringen hemlig för barnen, vi får se hur lång tid det tar innan de har sett det. :)


 

Såhär ser det ut i dagsläget. Två rum på nedervåningen och rummen ovanför trappan är tapetserade.


För att kunna tapetsera så snyggt som möjligt utan att ta bort hela bakstycket på huset (som jag sett på andra bloggar att folk gjort) så tog jag bort det lilla räcket ovanför trappan. Det satt ganska löst från början och ska limmas fast sen igen. Golvet är helt målat med vanlig vit väggfärg för inomhusbruk.



Det är samma tapet på övervåningen som i rummet med trappan. Anledningen till det är att jag ville att det skulle bli enhetligt, eftersom trappan förbinder rummen. Renoveringen av golvet här nere har jag än så länge inte påbörjat.



Badrummet har fått vitt golv i form av en tapet. (Samma som användes i köket på herrgården.) Väggarna har fått en tapet med metalliceffekt. Jag tycker att de väggarna gör sig riktigt bra i ett badrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar