tisdag 30 april 2013

Herrgården är klar!

Nu är dockskåpet färdigrenoverat! (I alla fall för tillfället...) Jag måste säga att jag blev riktigt nöjd med det. Barnen blev jätteglada när de fick se det färdiga resultatet. 3,5-åriga dottern leker med det i skrivande stund och 6-årige sonen tyckte att det blev "superfint". :) Nu fattas bara några få möbler (så som badkar/dusch, mattor och lampor).


Huset före renoveringen...


...och efter.


Balkongen.

Det färdiga resultatet av balkongen. Golvet är gjort av glasspinnar som kapats. Under syns fönstret till vardagsrummet. Trästolen hade jag som barn.



Master bedroom.

Hyllan är gjord av en glasspinne som jag målat vit. Tavlorna har jag gjort själv av bilder från Ikea och en guldpenna.

Mitt försök till att lägga trägolv i de båda sovrummen fungerade sådär. Jag använde samma metod som på balkongen, la golvet på ett papper först. Problemet var att när jag målade golven så "slog" de sig (alltså böjde sig) en hel del. Om jag orkar så gör jag om det senare, men då målar jag nog alla glasspinnar innan jag limmar dem. Vi får se hur det går med det. :)

Sovrummet med trägolvet.

Såhär såg det ut med trägolv. Snyggare egentligen, men som syns på bilden så lutar sidorna inåt. Efter att bilden tagits, så släppte limmet på sidorna och golvet böjde sig ännu mer. Ska se om jag kan få till ett snyggt trägolv senare.


Badrum och trappuppgång.

Jag gjorde en ny ram av kartong och silverpenna till fönstret/tavlan som sonen ville ha kvar.


Barnrummet.

Den lilla tomten fanns med i ett miniatyrskåp jag köpte på second hand. Alla tre hundarna i huset är köpta för en krona styck i samma butik. 


Vardagsrummet.

Med tyg från Panduro klädde jag om en gammal soffa och fotölj som jag själv lekte med när jag var liten. Bordet är också mitt gamla. Det var träfärgat med fina bläckstreck innan. Tavlan är en bild på mig och mina äldsta barn när jag väntade lillan. Ramen hittade jag för 5kr på en second hand-butik. Sakerna i fönstret och på bordet fanns i ett miniatyrskåp jag köpte för 20kr i samma second hand-butik. Gardinen och hundarnas liggkudde har jag själv knåpat ihop.


Matsalen.

Bordet och stolarna är mina som jag fick som barn. Hörnskåpet, den söta servicen och grejerna i skåpet är köpta på second hand för 20kr. Tavlorna har jag gjort själv av Ikeabilder och silverpenna.


Köket.

Golvet är en tapet från Midbec. Hörnskåpet, som tidigare var brunt, är mitt från när jag var barn. Glasen och krukorna fanns i hörnskåpet (eller i ett annat miniatyrskåp som inte fick plats i huset) köpt på second hand. Gardinen är gjord av ett tyg från Panduro och ett vitmålat grillspett av trä. Tavlan har jag gjort själv av en bild från Ikea och en silverpenna.


Nu väntar jag några dagar, sen ska jag nog börja renovera mitt eget gamla Lundby Småland. :)

2 kommentarer:

  1. Härligt med renoveringsobjekt som också blir klart!
    Ditt hus skulle passa i Stylingroom.se ;)Ska bli spännande att se ditt nästa projekt...kanske virkad matta till vardagsrummet?

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Vilken bra idé med en virkad matta, det ska jag absolut ha i åtanke!

    SvaraRadera