måndag 27 maj 2013

Mors dag med blommor och blader. Och lite gott att äta.

Igår var det som bekant mors dag. Dagen firades även i vårt hem, även om firandet kom av sig lite eftersom mellandottern är sjuk med feber och allt. Jag fick två söta, små målade krukor med blommor som de två stora barnen gjort hos sin dagmamma tillika farmor. Riktigt glad och varm i hela kroppen blev jag. Och så stolta barnen var. Jag älskar verkligen när det ligger kärlek och omtanke bakom presenterna och inte att man bara ger för att man måste ge något. Det syntes verkligen att barnen målat omsorgsfullt och gjort sitt bästa för att få dem riktigt fina. Och självklart står de på hedersplatsen nu. I köksfönstret precis intill köksbordet. Där syns de allra bäst.


Snett foto på de söta krukorna. Dock på annan plats, eftersom mobilen inte gillade motljuset från köksfönstret.


Framåt kvällen blev det trots allt treträtters. Jag tänkte bjuda er på receptet på vår ljuvliga dessert, chokladpannacotta med hallonsås. Receptet på pannacottan är från Anders Levén och hallonsåsen är min egen variant på ett recept från Leila Lindholm.

Chokladpannacotta 4 portioner
Du behöver:

2 dl vispgrädde
2 msk socker
100 g mjölkchoklad eller blockchoklad (välj den sort du gillar bäst)
0.75 st gelatinblad

Gör såhär:

Koka upp grädden med sockret och låt sedan svalana i ca 10 minuter under lock. Blötlägg under tiden gelantinbladet i fem minuter i kallt vatten och hacka chokladen i små fina bitar. Krama ur vattnet ur gelantinbladet och lägg ner den i den varma grädden. Rör om så att gelantinet smälter ordentligt. Häll sedan ner den finhackade chokladen i grädden och rör om tills all choklad är helt smält. (Annars blir det chokladbitar i pannacottan, och den ser inte lika fin ut. Men en del, till exempel min man, gillar att ha bitar i.) Häll upp i små portionsglas och ställ i kylen i minst tre timmar.

Hallonsås
Du behöver:

4 dl frysta hallon
0,5 till 1 dl socker (beroende på hur söt sås du vill ha. Tänk på att pannacottan är väldigt söt och att det kan vara gott med lite syrligare sås för att bryta av.)
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl kallt vatten

Gör såhär:

Koka upp vattnet med socker och vaniljsocker. Tillsätt de frysta hallonen och koka i ca 5 minuter. Ta kastrullen från plattan och mixa såsen slät med en stavmixer. Sila såsen genom en finmaskig sil för att få bort alla kärnor. Det går lättare om man tar hjälp av en sked.


Låt såsen svalna och häll på pannacottan precis före servering. Garnera med några hallon och gärna lite citronmeliss.



Ps. När jag får mer tid över och har införskaffat mig ett bättre bildredigeringsprogram ska jag lägga ner mer tid och energi på mina bilder. Men nu får ni hålla till godo med mina fula oredigerade mobilfoton. Ds.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar